En hora presenterar sig

maj 27, 2010

Vem är Nattfjäril?
Låt mig först poängtera om att jag inte hyser några illusioner att ha särskilt många läsare att presentera mig för efter ett drygt årslångt uppehåll, inte heller att ni ens trängtar veta mer om mig. Men ibland måste egon smekas om inte annat för att inbilla sig själv att man har ett existensvärde. Därför presenterar jag mig själv vare sig ni vill eller inte.
Jag är en man som passerat 30.
En gång var jag lovande inom mitt fält, men tiden sprang mig förbi.
Kanske tog jag inte de chanser jag borde ha tagit, kanske tog jag de chanser jag inte borde ha tagit.
Jag befinner mig i periferin.
Jag ser unga horor beredda att suga kändisskapets smutsiga kuk för en smula av dess falska glans klättra, äga, älska, falla.
Talanglösa apors vars främsta merit är sexualitetens grepp över det svaga köttet.
Att ligga i tv premieras med mer uppmärksamhet än att pränta ner svaren på de stora livsfrågorna, att supa sig full på inhemsk sprit ger status bland tonåringar i sina trasiga puppor i väntan på att de också ska bli fjärilar.
Jag ser också unga män och kvinnor med stor begåvning flyta ovanpå, olja på inkompetensens höga vågar.
Jag ser Kissie sätta felstavade ord som blir så rätt när hon beskriver samhället vi lever i. Ett tidsdokument lika vackert som bortkastat på dem som läser det. En påfågel slaktad och stekt av hungriga barbarer.
Jag ser de unga männen. Da Vincis, Picassos, Söderbergs arvtagare.
Christopher Friman, Viktor Barth-Kron, Kristofer Ahlström, deras namn en fyrbåk i kulturnatten, deras texter framtidens heliga skrifter.
The Book of Viktor, The Book of Friman, The Book of Ahlström.
En bok saknas.
The Book of Nattfjäril.
För tiden springer iväg. Jag blir inte yngre. Min glöd falnar.
Runt omkring mig växer en ny generation horor upp. Formade i analfabetismens kalla eld. Hamrade på det sociala nätverkets städ. Fast i politiskt korrekta bojor.
Det finns ingen plats får sådana som jag. Nattfjärilar som dras till ljuset, oemotståndligt, obönhörligt, oförmögna att komma ända fram utan att bränna våra vingar.
Tänker jag ge upp?
Nej.
Ibland är sanningen inte tillräcklig, ibland förtjänar folk mer. Ibland förtjänar folk att belönas för sin tro…

2 Responses to “En hora presenterar sig”

  1. lifesdesire Says:

    Det går inte att komma närmare sanningen än vad du just har gjort. Tack för ditt inlägg!

  2. Steve Says:

    Du är ett ljus i mörkret, nattfjäril.


Kommentera

