Den nya pesten

juni 4, 2010

En farsot har drabbat Sverige.
Värre än fågelinfluensen.
Värre än svininfluensan.
Värre än Anna Anka.
De flockas i gathörn, gallerior, stationsbyggnader.
Smittspridare och farsot i ett.
Unga, lismande, med orubbligt självförtroende.
Med falska leenden attackerar de alla som går förbi.
Pensionärer med månader kvar att leva luras på den senaste smartphonen med obegränsad surf för en halv pension i månaden.
Kvinnor låter sig lockas av de vackra männens smicker.
Unga grabbar förförs av vackra, lika unga tjejer.
”Kanske får jag ligga om jag köper en Iphone. Jomenvisst, verkar hon inte lite imponerad?”
Fet chans, dumjävel.
Giriga råttor och korrupta gamar.
Idag är det en lång, kraftig invandrarkille som leder kohorten av nasare.
Hans bakåtslickade hår glänser i det kalla lysrörsskenet.
Den svarta pikétröjan smiter åt om välbyggda armar.
Han är ung, stark, en alfahanne i vardande.
Nu ska här tjänas pengar. På laglig väg. Inte som de andra förortsblattarna. Nej, smartare än alla andra. En surfare på kapitalets våg.
Han tar sats för att genskjuta mig innan jag når de räddande skjutdörrarna till tunnelbanan som markerar området som off limits.
– Hallåvadringerdumedförtelefonbolagidag? hasplar han ur sig mellan två steg.
– Det ska väl du skita i, din jävla säljhora, replikerar jag.
Hans leende dör bort. Blicken blir svart. Det rycker lite i kinden.
Innan han hinner säga något är jag borta.
Jag känner blickarna bränna i ryggen.
Skrattet bubblar inom mig.
Idag är en bra dag.

2 Responses to “Den nya pesten”

  1. Cecilia Says:

    Underbart..precis så som man själv vill svara men är för feg.Jag smyger längst väggarna istället och låtsas vara väääldigt upptagen

  2. lifesdesire Says:

    Jag kan se det så tydligt, invandrarkillen med det bakåtslickade håret som kokar invändigt men sväljer den stora satsen han just fick slängt i ansiktet *Asg*
    Det han allra helst vill säga just då är:
    -Jag hoppas vid min gud att jag möter dig i en mörk gränd!!!


Kommentera

